2011/04/21
Portal branży budowlanej

2011/04/21

Maszyny

GRACO: Żurawie Palfinger i Tadano-Faun

Jednymi z podstawowych maszyn, wykorzystywanych przy realizacji każdej budowy są żurawie. W zależności od obszaru wykonywanych zadań i konstrukcji można rozróżnić samochodowe żurawie przenośne i żurawie samojezdne.


Żuraw Palfinger PK 29002
W przypadku żurawi przenośnych, pełniących głównie funkcje przeładunkowe lub pomocnicze, realizowane przy pomocy dodatkowego osprzętu, jak np.: wiercenie otworów w gruncie czy rozładunek materiałów sypkich. Wieloletnim doświadczeniem w produkcji może się pochwalić firma Palfinger z Austrii, która z czasem stała się jednym z wiodących producentów systemów przeładunkowych w świecie.

Najbardziej znanym jej produktem jest rodzina montowanych na podwoziach pojazdów żurawi High Performance, charakteryzująca się wysokimi momentami udźwigu w stosunku do niewielkiej masy własnej.

Charakterystycznymi rozwiązaniami technicznymi, zwiększającymi funkcjonalność urządzeń tej firmy są:
–    sześciokątne profile stosowane w konstrukcji wysięgników żurawi, zwiększające nośność układu teleskopowania, przez co wpływające na zwiększenie udźwigu,
–    bezobsługowy układ ramion wysuwnych,
–    układ podwójnej dźwigni kolankowej Power Link Plus, poprawiający charakterystyki udźwigu żurawia.

Wszystkie maszyny firmy Palfinger spełniają wymagania nowej Dyrektywy Maszynowej MD2006/42/EG, której rozwinięciem jest obowiązująca norma EN 12999 określająca systemy służące bezpieczeństwu użytkownika w maszynach przeładunkowych.

Jednym z kluczowych systemów bezpieczeństwa żurawi PALFINGER jest elektronicznie sterowany system przeciwprzeciążeniowy o nazwie PALTRONIC , współpracujący z systemem kontroli podparcia ISC (Integrated Stability Control), co zapewnia optymalne wykorzystanie udźwigu zależnie od stanu obciążenia i układu rozstawienia podpór.

Dodatkowo na wyposażeniu znajduje się system HPLS (High Power Lift System), którego zadaniem jest  dodatkowe zwiększenie udźwigu przy jednoczesnej  redukcji prędkości roboczych poszczególnych członów urządzenia po osiągnięciu stanu maksymalnego obciążenia.

W przypadku pracy na granicy momentu udźwigu, przydatny może się okazać system AOS (Active Oscilation Suppresion), który ograniczając drgania żurawia spowodowane przemieszczaniem ciężkiego ładunku, poprawia precyzję sterowania i zmniejsza obciążenia w układzie hydraulicznym.

Z uwagi na integrację wspomnianych systemów elektronicznych producent zastosował sieć komunikacji CAN, co zapewnia niezawodność działania oraz łatwe diagnozowanie układu elektrycznego.

Współpraca producenta żurawi z firmami takimi jak Danfoss (rozdzielacze hydrauliczne), Rexroth (rozdzielacze hydrauliczne, pompy) oraz SCANRECO (system sterowania radiowego) oraz bogata lista wyposażenia dodatkowego (obejmująca m.in.: rotator, świder ziemny, kosz roboczy, widły do palet, wyciągarkę, czerpaki do materiałów sypkich, etc.) sprawiają, że żurawie Palfinger cenione są za niezawodność i wytrzymałość konstrukcji do zastosowań w różnych warunkach środowiskowych.

Fot.Tadano-Faun

Montaż budowlanych konstrukcji nośnych wymaga użycia samojezdnych żurawi budowlanych, charakteryzujących się m.in. dużym udźwigiem, dalekim zasięgiem układu teleskopowania oraz  wysoką masą własną, gwarantującą stateczność podczas pracy przy podnoszeniu elementów o dużej masie.

Do grupy niewielu dostawców tak specjalistycznych pojazdów szosowo-terenowych o udźwigu do 360 t można zaliczyć firmę Tadano-Faun, której najciekawszymi ze stosowanych rozwiązań konstrukcyjnych, wpływających na komfort pracy i funkcjonalność są:
•    elektronicznie sterowany ogranicznik udźwigu PAT
•    „Lift Adjuster”- układ automatycznej korekty kąta pochylenia wysięgnika, minimalizujący zmianę wysięgu wynikającą z odkształcenia ramienia podczas napinania liny przy unoszeniu ciężaru z ziemi
•    system SUPER-STOP oferujący możliwość szybkiego i łatwego mocowania liny (przelinowania), współpracujący z wciągarką hydrauliczną wyposażoną w sygnalizator obrotu bębna i wyłączniki krańcowe odwinięcia liny i podniesienia zblocza

Wszystkie elektryczne i elektroniczne systemy sterowania żurawiem, jak również podwoziem oparte są na nowoczesnej magistrali CAN, wykorzystującej cyfrową wymianę informacji, co ułatwia współpracę podzespołów, zwiększa odporność na zakłócenia i pozwala ograniczyć ilość przewodów, upraszczając konstrukcję i ułatwiając proces diagnozowania.

Szereg nowoczesnych rozwiązań konstrukcyjnych sprawia , że żurawie samojezdne Tadano-Faun są produktami o ugruntowanej pozycji w branży budowlanej oraz szeroko wykorzystywane również w wojsku jako maszyny ewakuacji i naprawy pojazdów w warunkach pola walki, gdzie kluczowymi cechami są niezawodność, wytrzymałość i funkcjonalność konstrukcji.

Stale rosnące zapotrzebowanie na żurawie powoduje, że partner firm Palfinger i Tadano-Faun w Polsce – firma Graco Sp. z o.o. jest w fazie otwierania nowego centrum serwisowo-produkcyjnego zlokalizowanego w okolicy Warszawy. Nowa inwestycja ze względu na położenie i powierzchnię (1000 m2 powierzchni biurowej i 2700 m2 powierzchni produkcyjno-magazynowej) będzie pełnić rolę centrum szkoleniowo-produkcyjno-serwisowego, co pozwoli w jeszcze pełniejszym stopniu zapewnić odpowiednio wysoki poziom obsługi klientów, jak również partnerów autoryzowanej sieci serwisowej.
mgr inż. Dariusz Tomaszewski
Graco sp. z o.o.

   

Możesz dopisać komentarz.


*
Dodano w kategorii: Maszyny.
Słowa kluczowe: , , ,
Zmiana wpisu:

 

SKOCZ DO GÓRY

Witryny Wydawnictwa TruckAuto.pl: portal branży transportowej Truck auto.pl, portal branży budowlanej Motobudowa, portal dla przewoźnika drogowego eprzewoznik.pl


Witryna zbudowana w WordPress przez Tadeusza Meszko