2013/06/10
Portal branży budowlanej

2013/06/10

2013-01, Maszyny

Paul Nutzfahrzeuge: Pompa-gigant na 7-osiowym podwoziu

K80H_concrete_pumpNiezwykły pojazd budowlany to wyzwanie dla specjalistów od podwozi. Specjalnie na zamówienie włoskiego producenta betoniarek Cifa Paul Nutzfahrzeuge przebudował czteroosiowe podwozia w siedmioosiową platformę.

Powstał olbrzym z 75 tonami dopuszczalnej masy całkowitej (DMC), którym można łatwo manewrować także na wąskich placach budowy dzięki pięciu osiom kierowanym oraz promieniowi zawracania około 33 m. Dla nowej pompy do betonu Cifa K80H z serii Carbotech użyto światowej nowości podwozia z najdłuższym masztem rozdzielczym, jaki dostępny jest w Europie. Podwozie ze spektakularną zabudową, której rekord już został zapisany w księdze Guinnessa, będzie świętować swoją światową premierę właśnie na targach BAUMA 2013 w Monachium na terenie otwartym F9, na stoisku Cifa Spa (nr 905/2).
– Jesteśmy dumni z wyniku naszej pracy z zespołem Cifa – mówi Reinhold Grösser, prezes i osoba odpowiedzialna za obszar Special Trucks and Chassis w Paul Nutzfahrzeuge GmbH. – To zlecenie w naszym pozycjonowaniu jako międzynarodowego uznanego specjalisty od zastosowania pojazdów specjalnych stawia prekursorski znak w kierunku najwyższej masy użytkowej.

Stabilna baza dla 80-metrowego masztu rozdzielczego
Podwozie konstrukcji w Paul Nutzfahrzeuge gwarantuje bezpieczny transport i pracę nowej pompy do betonu, której długi, 80-metrowy maszt rozdzielczy podzielony jest na siedem składanych sekcji. Całkiem nowe, cztery górne elementy składają się z wytrzymałej, redukującej wagę mieszanki włókna węglowego. Podwozie jest gwarancją na to, że wymagana stabilność w głównym segmencie zastosowania w budownictwie lądowym nadziemnym, ziemnym i podziemnym będzie zapewniona.
Wybór padł na czteroosiowe podwozie do wywrotek Mercedes-Benz Actros 4160 K 8×6 z rozstawem kół 4500 mm oraz krótką kabiną S. W trakcie zaledwie 12-tygodniowej przebudowy w Passau powstało siedmio-osiowe podwozie konfiguracji Actros 7561 14×6/10, które zachwyca długością całkowitą 14,99 m, mocnym silnikiem 449 kW (610 KM), zredukowaną wysokością całkowitą 3035 mm i 17 t masy własnej. Przy 75 t DMC wynika w sumie 58 t ciężaru użytkowego, który umożliwia zabudowę ciężkiej pompy do betonu K80H. W Niemczech pojazd może zostać dopuszczony do ruchu za zezwoleniem wyjątkowym według § 70 StVZO dla transportu drogowego.

Trzy dodatkowe osie Heavy-Duty
Przedłużenie rozstawu osi na 7400 mm zostało zrealizowane dzięki dobudowie trzeciej pneumatycznej osi kierującej z przodu oraz dwóch kierowanych, unoszonych osi wleczonych z tyłu pojazdu. Trzecia oś przednia pochodzi z seryjnej produkcji Mercedes-Benz i jest kierowana przez mechaniczne połączenie pierwszej i drugiej osi przedniej. Technicznie dopuszczalny podział nacisku na osi ma miejsce na trzy kierowane osie przednie, każdorazowo z 9 t nacisku na oś. Do tego dochodzą dwie sztywne osie tylne z 13 t nacisku na oś i dwie kierowane osie wleczone z naciskiem na oś każdorazowo 12 t. Kierowanie osi wleczonych producenta BPW następuje elektrohydraulicznie, niezależnie od kąta wychylenie przednich osi przy skręcaniu oraz uzyskanej prędkości. Podnoszenie osi aktywuje się automatycznie, jak tylko dany zostanie sygnał do wysunięcia stóp podporowych.
Przeniesienie napędu silnika następuje na osie 1, 4 i 5. Na przednich osiach stosuje się pojedyncze opony o wymiarach 385/65 R 22,5. Rozmiar opon 315/80 R 22,5 jest dla ogumienia bliźniaczego tylnych osi, oznaczenie typu 445/65 R 22,5 jest przeznaczone dla obu osi wleczonych z pojedynczymi oponami.

Opr. M. Mazur

Sciagnij caly artykul

   

Możesz dopisać komentarz.


*
Dodano w kategorii: 2013-01,Maszyny.
Słowa kluczowe:
Zmiana wpisu:

 

SKOCZ DO GÓRY

Witryny Wydawnictwa TruckAuto.pl: portal branży transportowej Truck auto.pl, portal branży budowlanej Motobudowa, portal dla przewoźnika drogowego eprzewoznik.pl


Witryna zbudowana w WordPress przez Tadeusza Meszko